Четверг, 16.05.2024, 18:48  Вы вошли как Гость | Группа "Гости"Приветствую Вас Гость | RSS
Главная Урок 3 Регистрация Выход

Меню сайта

Форма входа

Календарь
«  Май 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

marsovet

 
l-maro
 
nmc

Розробка уроку 3                                                                   

6 клас

Тема: Ступені порівняння прикметників: творення, правопис, уживання

 

Мета:  ознайомити учнів із відомостями про ступені порівняння  прикметників та іх творення;

 формувати у школярів уміння  їх розпізнавати , розрізняти , утворювати  і доречно вживати в усному та писемному мовленні;

 виховувати сумлінне ставлення до навчання,  прагнення самовдосконалюватися.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Форма проведення: урок – спостереження.

Обладання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця  «Ступені порівняння прикметників», роздатковий матеріал.

Перебіг уроку

 

Перед людиною три шляхи

до розуму: шлях міркування-

найблагородніший; шлях

наслідування – найлегший;

шлях особистого досвіду –

найважчий.

                            Конфуцій

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань учнів
  • Перевірка домашнього завдання.
  • Спостереження над мовним матеріалом.

Завдання:

Визначте, який із поданих прикметників «зайвий»? Обґрунтуйте свій вибір.

Блакитний, жовтавий,тьмяний, качиний.

Дерев'яний, веселий, лаковий,пластиліновий.

Олегів, мамина, півників, щедрий.

  • Бесіда
    • На які розряди поділяються прикметники за значенням?
    • Які з них мають ступені порівняння?

III. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми та мети уроку

    Слово учителя.

Сьогодні ми продовжимо вивчення теми «Прикметник». Але звернемо особливу увагу на те, що прикметники виражають різну міру ознаки. Уміння правильно використовувати в усному і письмовому мовленні прикметники різних ступенів порівняння, запобігати мовним і мовленнєвим помилкам, уміння бачити в мові багатство духовності і культури – це наше сьогоднішнє завдання.

IV. Первинне осмислення матеріалу

  • Робота біля дошки

Завдання:

Записати речення. Визначити прикметники, що показують різну міру тієї самої ознаки.

  1. Глибока вода не каламутиться.
  2. Чим глибша вода, тим більша риба.
  3. Тиха вода – найглибша. (Народна творчість).
  • Яка  різниця між визначеними прикметниками за значенням?
  • Якщо порівняти прикметники, то який з них матиме вищий ступінь порівняно з попереднім, а який – найвищий?
  • Як ви думаєте, що означає прикметник у вищому ступені порівняння? А що – у найвищому?

 

V.Осмислення нових знань і понять

  • Слово вчителя.

Для перевірки свої попередніх відповідей прочитайте в підручнику §25, с. 85 – 86 та розгляньте таблицю «Ступені порівняння прикметників» (роздатковий матеріал у кожного на парті. Додаток 1).

  • Коротка фронтальна бесіда з класом після опрацювання теоретичного матеріалу:
  1. Що означають форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників?
  2. Які форми є простими, а які складеними? Доведіть свою думку.
  3. Як утворюється проста і складена  форми  вищого ступеня порівняння?
  4. Як утворюється проста і складена  форми  найвищого ступеня порівняння?
  5. Чи всі прикметники мають ступені порівняння?

 

  •  Зв'язна розповідь одного – двох учнів про ступені порівняння прикметників.
  • Слово вчителя.

Підсумовуючи ваші відповіді, робимо висновок: творення ступенів порівняння здійснюється за допомогою суфіксів, префіксів та спеціальних слів. Більш уживаною для української мови є проста форма вищого і найвищого ступенів. Але не всі якісні прикметники здатні утворювати ступені порівняння. Не мають форм вищого та найвищого ступеня прикметники:

а) утворені за допомогю суфіксів зменшеності, збільшеності та префікса пре-: маленький, пречудовий;

б) які виражають абсолютний поріг ознаки: босий, німий;

в) які виражають назви кольорів, що перейшли з розряду відносних: волошковий, бурштиновий (Додаток №2).

  • Фізкультхвилинка.

VIЗакріплення знань, умінь і навичок

  • Робата в парах

Логічний диктант (Додаток №3).

Прочитати пари слів. Визначити, у якому логічному зв'язку вони перебуваютьУтворити й записати від наведених прикметників просту форму вищого ступеня порівняння.

Важкий – легкий, вузький – широкий, гарний – поганий, голосний – тихий, дешевий – дорогий, короткрий – довгий, світлий – темний, сильний – слабкий.

  • Указати, у яких словах при творенні простої форми вищого ступеня порівняння відбувається  чергування, а які прикметники утворилися від інших основ.
  • З двома – трьома парами прикметників за поданим зразком скласти речення.

Зразок. Високий – низький. Дерево вище за будинок. Сестра нижча за брата.

  • Взаємоперевірка (правильні відповіді записано на дошці).

Важчий – легший, вужчий – ширший, кращий – гірший, голосніший – тихіший, дешевший – дорожчий, коротший – довший, світліший – темніший, сильніший – слабший.

 

  • Творча гра «Початківці» (Додаток №4).

Завдання. Визначте, які прикметники найвищого ступеня порівняння пропущено у віршованих рядках, запишіть свій варіант поезії.

… мати щаслива,

… кохані вуста,

… душа незрадлива,

… людина проста.

                 (В. Симоненко)

Довідка: найпрекрасніша, найсолодші, найчистіша, найскладніша (Слова записано на дошці).

Завдання. Визначте префікси і суфікси в прикметниках найвищого ступеня порівняння.

  • Робота з підручником (впр. 233, с. 87).
  • Навчальне редагування.

Завдання. Відредагуйте речення, запишіть виправлений варіант.

  1. Гепард – самий швидкий звір.
  2. Більш сміливішим виявився мій товариш.
  3. Ця тема – найважкіша для вивчення.
  • Зробіть висновки, щодо творення складеної форми найвищого ступеня (Додаток №5).

VII. Підведення підсумків уроку

  • Рефлексія

Зверніть увагу на епіграф уроку. Як він пов'язаний із нашою темою? А який шлях на уроці сьогодні обрали ви? Що вдалося? А над чим ще слід попрацювати?

 

VIІI. Оцінювання учнів

 

ІХ. Домашнє завдання

  1. Вивчити теоретичний матеріал (§25, с. 85 – 86, таблиця).
  2. Впр. 227, с. 86.
  3. Скласти усний опис зимової вулиці, уживаючи прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння.

Література

 

1. Ворон А. Українська мова: Підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів з навчанням рос. мовою / А. Ворон,     В. Солопенко. - К.: Освіта, 2006. – 208 с.

2. Калюжна О. Завдання для розвитку творчих здібностей школярів на уроках мови та літератури / О. Калюжна // Дивослово. – 2009. - №5. – С. 11 – 16.

3. Омельчук С. Практикум з правопису української мови: написання іменних частин мови / С. Омельчук // Дивослово. – 2009. – №4. – С. 21 – 24.

4. Пономаренко В. Уроки морфології у школі: [У 2ч.] /              В.Пономаренко. – К.: Партнер, 1997. – 223 с.

5. Ющук П. Прикметник / П. Ющук // Дивослово. – 2009. - №9. – С. 44.

Архив записей

Наш опрос

Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0

    Поиск

    Поиск

    Copyright MyCorp © 2024 Бесплатный хостинг uCoz