Четверг, 16.05.2024, 07:00  Вы вошли как Гость | Группа "Гости"Приветствую Вас Гость | RSS
Главная Описание опыта Регистрация Выход

Меню сайта

Форма входа

Календарь
«  Май 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

marsovet

 
l-maro
 
nmc

Розвиток творчих здібностей учнів засобами інноваційних технологій у викладанні української мови та літератури

                                                                                                                 

     Для того, щоб стати щасливим, треба творити завжди!  

         У творчості – спека й злива, у ній – твоїх вчинків сліди…

Без сонця не родить жито, без вітру вода не шумить,

Без творчості нам не жити, без неї нам не любить,

Бо творчість – це серце світу, душа, творить дива!

Не смій її загубити! Знайди життєдайні слова!

                                                                                                                                                                                                        Микола Сом

 

        З точки зору гуманітарної психології кожна людина є унікальною, неповторною особистістю, здатною до самоактуалізації, до розвитку власних творчих здібностей. Це особистість, наділена надзвичайно багатим потенціа -лом, який часто буває реалізованим не повністю через об’єктивні та суб’єктивні причини.

      Сучасний розвиток цивілізації перебуває в активному динамізмі, тому школа сьогодні повинна підготувати людину мислячу, чуттєву, яка не тільки має знання, але й уміє творчо використовувати їх у житті. Головним завдан-ням закладів освіти є створення умов для розвитку  творчої обдарованості. Актуальною постає проблема пошуку нових, нестандартних форм, способів і прийомів навчання, спрямованих на розвиток творчих здібностей учнів.

  Уважаю, що основні питання, які покликані вирішувати уроки гуманітарного циклу, пов’язані із завданням сучасної освітньої системи: задоволення потреб суспільства в становленні та розвитку творчих, діяльних, обдарованих грома-дян, оновлення національної свідомості, збереження духовності, збагачення та розвиток інтелектуального потенціалу нації. Тому, у своїй діяльності ставлю мету: створити належні умови для якісної реалізації творчих ресурсів учнів, привчити дитину до системного творчого осягнення дійсності засобами рідного слова.

   Розвиток творчих здібностей – актуальна проблема, бо саме цілісна, духовно багата, творча людина спроможна по-справжньому керувати майбутнім і  впевнено крокувати до своєї мети. Тому своїм проблемним питанням обрала таке : « Розвиток творчих здібностей учнів засобами інноваційних технологій  у викладанні української мови та літератури».

Обґрунтування актуальності та перспективи досвіду:

   Значимість питання розвитку творчих здібностей учнів червоною ниткою

проходить у цілій низці державних документів: національній державній програмі “ Освіта” ( Україна ХХI століття), національній доктрині розвитку освіти в Україні, законах “ Про освіту”, “ Про мову”. Питання розвитку

творчих здібностей учнів є досить актуальним. Дана проблема є складною й багатоаспектною.

Перспективи досвіду:

cтворює оптимальні умови для розвитку творчих здібностей дитини на уроках словесності;

  • розвиває соціальну, громадянську та креатину компетентність дитини;
  • створює атмосферу співробітництва, взаємодії вчителя та учня;
  • сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти;
  • сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потреб у самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні;
  • робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури;
  • розширює можливості  позаурочної роботи;
  • готує учнів до участі в різноманітних конкурсах, олімпіадах та МАН.

Науково – теоретична база досвіду

    Феномен творчості завжди привертав увагу дослідників як найважливіший компонент соціальної культури. Це багатогранне поняття, що пронизує всі сторони діяльності особистості та проявляється у всіх напрямках суспільної практики.

    Протягом тривалого часу творчі здібності вважалися притаманними лише обранцям долі. З давніх-давен проблемами творчості цікавилися Платон, Аристотель, Гегель, Й.- Г. Песталацці та ін. Більш глибоке дослідження цього питання почалося на межі ХІХ та ХХ століть.

    Теоретичну базу досвіду становлять положення, що ґрунтуються на психо-логічній теорії творчої особистості та розвитку (Р.Грабовська, Я.Пономарьов), роботи  учених із проблем технологізації  освітнього процесу ( Г. Сазоненко, В. Бондар, А. Горальський, А. Маслоу). На  особливу увагу заслуговує праця «Основи педагогічної творчості» ( автор С.О. Сисоєва), у якій обґрунтовано модель творчої особистості учня, розглянуто специфіку формування креатив-ної особистості дитини. Ідеї інтерактивного навчання ( О. Пометун, Л. Пиро-женко), проектні технології ( К. Баханов, В. Гузєєв, І. Єрмаков) спрямовані на реалізацію теми досвіду. С. Русова визначила мету нової школи, яка має збудити, дати виявитися самостійним творчим силам дитини. Над даною проблемою  працювали Л. Виготський, Г.Костюк, Т. Кудрявцев, Л. Леонтьєв, А. Пономарьов, М. Левітов, В. Сидоренко.

Провідна педагогічна ідея досвіду

  На початку ХХ ст. дослідник проблем творчості П. К. Енгельмеєр зазначав:   «Творчість – це життя, а життя – це творчість».” Головний закон усіх змін у житті - творчість”, - суть концепції дослідника М.О.Бердяєва.  Слова І.Драча « Жити, творити, світ берегти…” є тим гаслом, що спонукає до дії, до творчої діяльності, до прояву природних якостей на різних етапах навчання і саморозвитку. Суспільство може бути суспільством тільки тоді, коли воно складається з окремих ”я”. Батьком української творчої думки називають Феодосія Печерського. ”Віруй і пізнавай” – головний його девіз.              Навчання дитини в сучасній школі повинно активізувати розвиток її креатин-ності, творчої уяви, мислення, фантазії. Процес виховання творчої особистості – це система! За роки педагогічної діяльності я створила свою систему роботи зі здібними учнями. Оскільки в спеціалізованій школі одне із завдань –розвиток ”доМАНівського”руху, то кожен учитель вирішує цю проблему можливостями своєї дисципліни. 

Сутність досвіду

    Творчість – процес людської діяльності, що створює якісно нові матеріальні та духовні цінності.

 Філософський словник

    Творчість подібна до волі: спробувавши її одного разу ти вже ніколи більше не зможеш жити без неї… Коли накладаються обмеження на нашу творчість, ми хворіємо, стаємо напруженими, тупіємо.

Терапевт Н. Роджерс     

   Уважаю, що саме творчість дозволяє людині реалізувати свій фізичний та духовний потенціал, швидко та адекватно адаптуватися в навколишньому середовищі та змінювати його разом із перетворенням власної особистості.

А розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки. Але для розвитку творчих здібностей більшості школярів важливою є роль учителя.

  Моя система роботи спрямована на розвиток творчих здібностей як в урочній так і позаурочній діяльності.

    Я опанувала такі підходи до керівництва творчою діяльністю:

А) оволодіння алгоритмами творчого процесу й побудова відповідних моделей різноманітних  рішень;

Б) створення найсприятливіших умов для творчості.

Ураховуючи специфічну природу творчості, свою роботу здійснюю у двох напрямках:

  1. Виявлення і спланований розвиток творчих здібностей.

       2.Створення « нестандартних ситуацій» з метою активізації прихованих творчих ресурсів, закладених у кожній дитині від народження.

     Я працюю в школі II рівня ( 6,8 кл.). Починаю в 5 кл. з виявлення здібних та зацікавлених дітей. До цієї роботи залучається психолог.

Так я знайшла свою групу дітей, з якими працюю у партнерських стосунках протягом навчання в школі.  Для стабільності групи мені, як керівнику, потрібно їх зацікавити. Тут з’являється спільна справа в Літній школі.                      

   Після закінчення цього етапу роботи діти отримують творче завдання: розробити сценарії до шкільного свята. 

   Другий рік -  робота з учніми вже 6 кл. Разом з ними аналізуємо виконання  творчих робіт; працюємо над удосконаленням, оформленням та  втіленням в практику. Розроблені ними сценарії використовуємо для проведення свят у класі. Діти збагачують свій творчий потенціал, вони вже готові виконувати індивідуальні творчі роботи.

Реалізація діяльності учнів здійснюється в науковому товаристві школярів, яке є  організатором “Інтелектуального марафону” протягом навчального року. У межах предметних тижнів, конкурсів ці діти є активними учасниками.

На загальношкільну конференцію вони виходять хто в 6, хто в 7 класі. Про-довжуючи роботу над своєю темою або обравши іншу, учні одержують від мене додаткові знання з риторики, ділового українського мовлення, знайом-ляться з основами експериментальної діяльності предметів гуманітарного цик-лу. Діти отримують досвід публічних виступів, дебатів, уміння аргументувати, доводити свою точку зору.

  Діти, ознайомившись із теорією складання віршів, починають писати свої твори.    

   Якщо аналізувати роботу на уроках, то на початковому етапі розвитку

творчих здібностей ефективним засобом є ознайомлення учнів із «творчою лабораторією» письменників . Це можна робити й на уроках літератури під час вивчення творчості письменника, зачитувати уривки зі спогадів і обгово-рювати їх, і на уроках мови, добираючи для диктантів, переказів, аудіювання чи читання мовчки відповідні тексти.

   На другому ( проміжному) етапі пропоную учням на уроках української мови вправи, які, окрім творчих здібностей, розвивають образне мислення, художнє бачення світу, розширюють словниковий запас, сприяють кращому засвоєнню семантики слів:

  • дібрати означуване слово, до якого поданий прикметник був би епітетом; ( урок № 3)
  • вибрати найвдаліший варіант слова;
  • дописати (відновити) віршовані рядки; ( урок № 3)
  • об’єднати кілька речень в одне;
  • розбити текст на складові частини, змінити (розширити, згорнути, перебудувати, замінити) мовний матеріал;
  • уставити пропущені слова;
  • замінити поданий текст синонімами, дібрати антоніми ; ( урок №2)
  • дібрати якнайбільше означень до поданого слова ( наприклад, день – похмурий, незабутній,…), чи якомога більше дієслів, які б поєднувались із словом ( наприклад, вітер дме, завиває, співає,…). Такі вправи доцільно проводити у формі гри, змагання ( ”Хто швидше”,  “Хто більше” ) ; ( уроки № 4,5)

Широке поле для творчої діяльності учнів відкривають завдання, спрямовані на розвиток фантазії, гіпотетичного мислення:

  • продовжити художній твір або скласти казку ( урок № 1);
  • змінити (переробити) закінчення художнього твору ( “Лось” Є. Гуцала).

Дуже полюбляють учні завдання, спрямовані на розвиток уяви, наприклад:

  • скласти усну розповідь від імені письменника ( Т. Шевченко ” Мої інте -реси і захоплення”,  “Моя родина”, “ Моє життя на засланні”);
  • узяти  ” інтерв’ю” у письменника, однокласника.

    Діти звикли до того, що вірші найчастіше організовані в рядки, які слідують один за одним і утворюють вертикальний стовпчик. Але історія віршо-творення має багато прикладів, коли поетичні рядки складають незвичний малюнок, тобто не лише мають зміст, а й форму: трикутника, зірки, сонечка,тощо. Це так звані фігурні(курйозні) вірші. Тому робота з такими незвичайними поезіями була цікавою і захоплюючою.

   На етапі актуалізації знань використовую асоціювання, яке спонукає учнів думати, стимулює мислення шукати зв’язки між окремими поняттями. Під час підведення підсумків уроку ( рефлексії) знову повертаю учнів до схеми асоціацій, доповнюємо її.

   Ширше розкривається творчий потенціал учнів на уроках – інсценізаціях  програмних творів. Творчий підхід до розкриття образу, власне бачення, елементи костюму, артистизм стимулює і надихає дітей.  

    На етапі написання творчих робіт насамперед виділяються “ класичні” твори-роздуми, передбачені навчальною програмою.

    Поруч із традиційними методами ( лекція, читання, пояснення, опитування) активно використовую інноваційні методи: метод  мовного аналізу, тестів, словесного портрету, “занурення” в предмет, “ речення з відкритим кінцем”, складання історій за допомогою сюжетних малюнків, робота з навчально – пізнавальними джерелами (словниками, довідниками, електронними носіями інформації, Інтернетом), в малих групах, в парах, навчальні ігри, моделювання, практикую прийом « учень у ролі вчителя”, елементи рольової гри, алгоритми;  метод проектів, який передбачає вирішення певної проблеми та орієнтується на самостійну дослідницьку діяльність учнів; різні форми оцінювання: взаємоперевірка, самоперевірка;

 елементи критичного мислення ( сенкан, гронування, Т – схема, складання творчого переказу в парах, рефлексія; елементи розвивального навчання (проблемне питання, метод емпатії).

   Використовую такі завдання для розвитку творчих здібностей учнів:

“Я бачу слово”,“Пограємось у слова”,”Розмалюй речення”,”Народна муд-рість”,”Слово в малюнку”,”Неповторність поезії”,”Початківці”, “За вікном”,”Дешифрувальник”, ”Я знаю, що я знаю”,” Похвалімося”.

   Позакласна робота чудово сприяє розвитку творчих можливостей шко -ляра: написання власних сценаріїв ( із використанням Інтернет - ресурсів ) робить цю роботу захоплюючою, знайомить із чужими зразками і дозволяє порівняти із своєю. Використання ІКТ збагачує методику викладання української мови, дає можливість розробляти нові методичні прийоми навчально-виховної роботи, приваблює своєю новизною та свіжістю, роз-ширює взаємозв’язки між уроками з мови та інших дисциплін.

   Отже, завдання вчителя –пізнавши природні якості учня, розвивати їх якомога повніше, бо у кожній людині природою закладений певний твор -чий потенціал. Люди не народжуються працьовитими чи лінивими, скром -ними чи хвалькуватими, гуманними чи жорстокими, творчо обдарованими чи бездарними, а стають такими за певних умов їх життя і виховання.

У залежності від них на основі однакових природних даних виростають, на думку Сковороди, “різні плоди”.

 

Результативність  досвіду

 1. Підвищується загальна мовленнєва культура учнів, розвивається вміння бачити прекрасне, удосконалюються творчі навички.

2. Зростає інтерес до вивчення предмета, збільшується кількість учнів, що бажають узяти участь у різних конкурсах, змаганнях, олімпіадах, поступово зростає успішність, якість знань. 

      За інноваційним потенціалом досвід носить комбінований характер, оскільки передбачає конструктивні поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток творчої особистості. Це дозволяє вчителю самому творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально – виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології.

ЛІТЕРАТУРА

 

1.Бакунець Г. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках зв’язного мовлення (з досвіду роботи) – Українська мова і література в школі – 2005. №2. С.36-38.

2. Калюжна О. Завдання для розвитку творчих здібностей школяра на уроках мови та літератури / О.Калюжна // Диво слово. – 2009. - №5. с. 11-16.

3. Капусь О. Формування методів навчання української мови в загальноосвітніх закладах різних типів / Капусь О. // Українська мова і література в сучасній школі. – 2012.- №11-12. С. 4-8.

4.КовальІ.І. Психолого-педагогічні умови розвитку творчих здібностей школярів. Програма “ Обдаровані діти”- Обдарована дитина . -2009.- №8. С.20-29.

5. Приходченко К.І. Витоки творчості. Розробка уроків та позакласних

заходів з розвитку творчих здібностей учнів: Посібник. – Д.: Сталкер, 1998. - 416 с.

6. Перехресна О. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках мови і літератури – Дивослово.- 2003.- №3. –С.53-55.

7. Пометун О., ПироженкоЛ. Сучасний урок ( Інтерактивні технології навчання ) – К., 2000.

8. Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання.- Х.: Основа, 2002. 

9. Шелестова Л. Як допомогти дитині стати творчою особистістю/ Упорядн. Л.Шелестова. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2003. – 112с. ( Бібліотека “Шкільного світу”).

Нормативно – правова література

 

  • Концепція літературної освіти
  • Концепція мовної освіти
  • Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки
  • Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
Архив записей

Наш опрос

Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0

    Поиск

    Поиск

    Copyright MyCorp © 2024 Бесплатный хостинг uCoz